«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

نگاهی به کتابخانه شهرداری مشهد | ۲۷ هزار و ۱۷۱ جلد کتاب برای اهل علم

  • کد خبر: ۱۳۴۷۹۱
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
نگاهی به کتابخانه شهرداری مشهد  | ۲۷ هزار و ۱۷۱ جلد کتاب برای اهل علم
کتابخانه شهرداری مجموعه‌ای جامع و کامل با بیش از ۱۷۰۰۰ عنوان و ۲۷۰۰۰ جلد کتاب، پایان‌نامه، طرح پژوهشی در حوزه‌های مدیریت شهری و... است.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز، کتابخانه اداره کل روابط عمومی شهرداری مشهد در سال ۱۳۷۰ در محل ساختمان شهرداری مرکز به مدیریت روابط عمومی تأسیس شده است. این کتابخانه در بدو تأسیس دارای هزار و ۷۵۰ جلد کتاب با موضوعات عمومی بود، اما در سال ۱۳۸۲ با توجه به افزایش منابع کتابخانه و استقبال اعضا، کتابخانه به محل بزرگ‌تری نقل مکان کرد.

همچنین با توجه به گستردگی دامنه فعالیت‌ها و نیاز مبرم به نرم‌افزار کتابداری، نرم‌افزار کتابخانه‌ای «کاوش» خریداری شد و هم‌زمان کار فهرست‌نویسی کتب کتابخانه براساس رده‌بندی کنگره انجام شد تا دسترسی به اطلاعات کتابخانه آسان و میسر شود و به‌روزرسانی آن نیز تاکنون ادامه داشته است.

در سال ۱۳۹۹ نیز آخرین نسخه به‌روزرسانی نرم‌افزار کتابداری با عنوان «فراکاوش» خریداری شد که در مقایسه با نسخه‌های قبل دارای امکانات متعدد و متنوعی از جمله افزودن جست‌و‌جوی گوگلی به سایر رویکرد‌های جست‌وجو، افزودن فایل پی‌دی‌اف کتاب، ارتقای ورود اعضا، امکان خروج و امانت تعداد زیادی از مدارک در یک فیلد است که منجر به صرفه‌جویی در زمان و کاربری آسان می‌شود. امکان انتقال مدارک به پایگاه‌های دیگر و امکان عملیات انتقال، سهولت دسترسی به نتایج جست‌و‌جو و نمایش اطلاعات ثبتی و امانتی مدارک، افزایش کیفیت گزارش‌ها و... از دیگر مزایای آن است.

همچنین برای توسعه همه‌جانبه شاخصه‌های کتاب‌خوانی و کتابداری در تیر ماه سال ۱۳۹۵ کتابخانه مرکزی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد به طبقه منهای یک تالار شهر مشهد منتقل شده است و در سال ۱۳۹۷ نیز همه منابع مدیرت توسعه و پژوهش از جمله کتاب‌ها، طرح‌ها و پایان‌نامه‌ها به کتابخانه منتقل شد و با ثبت این منابع امکان دسترسی و استفاده مراجعان به این منابع امکان‌پذیر شد.

اکنون براساس آمار منابع کتابخانه، بیش از ۲۷ هزار و ۱۷۱ جلد کتاب با اولویت موضوعات تخصصی مدیریت شهری، شهرسازی، عمران، مدیریت و تعدادی منابع عمومی با موضوعات روان‌شناسی، تاریخ، ادبیات، جغرافیا و مجموعه قوانین در کتابخانه شهرداری موجود است که این آمار نشان‌دهنده رشد چشمگیر کتابخانه است.

همچنین در این کتابخانه بیش از ۶ هزار و ۱۸۳ عنوان پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی وجود دارد. برای توسعه فرهنگ مطالعه، عضویت همکاران پس از بازنشستگی تمام‌نشده و همکاری و خدمات‌رسانی به‌صورت دائم برای آنان و خانواده‌هایشان امکان‌پذیر است. میانگین امانت کتاب در ماه بیش از ۶ هزار جلد است که نشان‌دهنده تقویت کتابخانه و افزایش سرانه مطالعه مفید میان کارکنان است. علاوه بر این آمار، این مجموعه بخش قابل توجهی را به جواب‌گویی مراجعان، دانشجویان، فرزندان همکاران، اساتید و محققان در بخش مرجع اختصاص می‌دهد.

استفاده از سالن مطالعه از دیگر امکانات جانبی کتابخانه است که همه روزه پذیرای همکاران، محققان، دانشجویان و فرزندان همکاران برای استفاده است. از دیگر فعالیت‌های جانبی کتابخانه می‌توان به افزودن کتاب‌های دانلودی به کتابخانه اشاره کرد که با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، در راستای افزایش فرهنگ مطالعه، چنانچه نسخه الکترونیک کتابی موجود باشد، در صورت تقاضا از طریق لینک برای افراد ارسال می‌شود. همکاران برای دستری به فهرست منابع کتابخانه می‌توانند به آدرس الکترونیکی Lib.mashhsd.ir مراجعه کنند.

گفتنی است، اولین کتابخانه تخصصی ارتباطات و روابط عمومی خراسان رضوی با بیش از ۴۰۰ جلد در این کتابخانه افتتاح شده است. این کتابخانه مجموعه‌ای جامع و کامل است که بیش از ۱۷۰۰۰ عنوان و ۲۷۰۰۰ جلد کتاب، پایان نامه و طرح پژوهشی در حوزه‌های مدیریت شهری و‌... دارد. اکنون بیش از پنج هزار و ۶٠٠ عضو دارد و میانگین امانت کتاب و سایر منابع کتابخانه در ماه بیش از ۶۰۰۰ جلد بوده است.

یکی از برنامه‌های این کتابخانه به‌مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی اعلام خرید و اضافه‌کردن سیستم کاوش قاصدک به سیستم کتابخانه مرکزی است که قرار است منابع الکترونیکی، فایل‌ها، اسناد غیر‌کاغذی و دیجیتال در آن بارگذاری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->